Třicítku vozidel v proudech mohli řidiči potkat na silnicích v Pardubicích i na Pražském okruhu. Logistici se přesouvali na výcvik do Hradiště

1._presun_techniky_probihal_za_doprovodu_vojenske_policie_autor_kapitanka_helena_rebickova.jpg
  • 21.4.2022
  • Helena Řebíčková

Do aliančních Sil rychlé reakce vyčleňuje 14. pluk logistické podpory své vojáky pravidelně už řadu let. Logistici participují především jako specialisté, kteří podporují v zabezpečení veškerá úkolová uskupení či hotovostní síly, zejména na bázi národního podpůrného prvku. Pro vojáky samotné toto vyčlenění představuje především intenzivnější přípravu, zahrnující komplexních polní výcvik a další odbornou přípravu. V minulém týdnu logistici zahájili výcvik přesunem vozidel v proudech, který byl svým rozsahem největší za poslední roky.

Vojáci z pardubického 141. zásobovacího praporu, zařazení do úkolového uskupení aliančních Sil rychlé reakce NRF (NATO Response Force) pro roky 2022-2024, absolvovali týdenní komplexní polní výcvik ve vojenském újezdu Hradiště v Doupovských horách. Jedním z hlavních úkolů výcviku bylo provedení přesunu techniky vyčleněné v rámci tohoto uskupení. Vzhledem k celkovému počtu přepravované techniky byl přesun organizován ve dvou samostatných proudech za asistence Vojenské policie.

„Vedle pravidelného vševojskového výcviku, jsme se tentokrát zaměřili na přesun vozidel v proudech, který vyžaduje nejen zkušené a vycvičené řidiče, ale také precizní plánování a organizaci. Cestou našeho dispečinku jsme ve spolupráci s kolegy z Regionálního střediska vojenské dopravy a Vojenské policie realizovali přepravu veškeré vyčleněné přepravní kapacity, kontejnerů, vleků a dalšího materiálu, včetně zásoby pohonných hmot. V tomto objemu to byl jedinečný přesun po dlouhé době v rámci Armády ČR,“ přibližuje realizaci jednoho z úkolů výcviku velitel uskupení kapitán Igor Hásek ze 141. zásobovacího praporu.

Z Pardubic na Doupov v proudech s policejním doprovodem

Vlastní přesun vozidel v proudech je organizačně a časově náročný proces, kdy primární je včasné plánování, zahrnující stanovení osy přesunu a vyžádání takzvaného „kreditu“ pro silniční přesun. Jedná se v podstatě o povolení přesunu nadrozměrné nebo nebezpečné techniky a materiálu nebo proudu vydané cestou Regionálního střediska vojenské dopravy. Osa přesunu je následně konzultována v rámci součinnostních jednání s Vojenskou policií, která během přesunu zabezpečuje svými vozidly doprovody a další koordinaci. 

„Přepravu jsme začali plánovat s dvouměsíčním předstihem, abychom měli po přidělení kreditu dostatek času na plánování konkrétního rozmístění techniky v proudu či organizaci přestávek v rámci přesunu. Vzhledem k množství techniky jsme zvolili dva samostatné přesuny po třiceti vozidlech, kdy každou kolonu po celé trase doprovázela tři vozidla vojenských policistů.  Zahájení jsme úmyslně plánovali na nedělní ranní hodiny, abychom se vyhnuli dopravní špičce ve městech. První kolona vyjížděla v 7 hodin ráno a druhá o dvě hodiny později. Po Praze se k doprovodným vozidlům Vojenské policie přidala vždy tři další tak, aby byl zabezpečen co nejhladší průjezd. Vše jsme koordinovali prostřednictvím radiového spojení,“ popisuje průběh vlastního přesunu techniky kapitán Hásek. Jak sám dodává, celá akce v takovém rozsahu byla pro logistiky jedinečnou a velmi cennou zkušeností. Přesun proběhl dle plánu, cestu z Pardubic na Doupov zvládli řidiči obou proudů za pár hodin bez problémů a komplikací.

  • Síly rychlé reakce NATO (NRF) jsou speciální alianční mnohonárodní jednotky připravené, pokud je to okamžitě nutné, zasáhnout kdekoli na světě. Jednotky jsou připraveny vykonávat různé druhy misí, včetně civilní ochrany, mírových operací nebo použití síly. Skládají jak z pozemního, námořního, tak i leteckého kontingentu. Česká republika patří ke státům, které pravidelně do jednotek NRF přispívají.
  • 14. pluk logistické podpory v současnosti vyčleňuje své síly a prostředky do aliančních Sil rychlé reakce pro roky 2022 – 2024 v rámci úkolového uskupení na bázi 42. mechanizovaného praporu (NSE ÚU AČR NRF 2022-2024).

Autor článku: kapitánka Helena Řebíčková,

Autoři fotografií: kapitánka Helena Řebíčková a rotný Patrik Vácha

Fotogalerie