Stoprocentní úspěšnost kurzu si žádá připraveného a motivovaného řidiče i dobrého učitele profesionála

jizda_v_proudech_v_praxi_autor_kapitanka_helena_rebickova.jpg
  • 13.4.2022
  • Helena Řebíčková

Patří k jedné z nejčastěji žádaných specializací při rekrutaci nových vojenských profesionálů. V logistice je stěžejní profesí při plnění úkolů v oblasti přepravy materiálu, techniky a osob. Řeč je o řidičích, kteří konkrétně u 14. pluku logistické podpory tvoří jednu z nejpočetnějších odborností. Většina těchto pozic je kombinovaných a pojí se s další specializací, jako je například mechanik, strojník, jeřábník, skladník a podobně. K výkonu této profese v armádě je nezbytné absolvovat kurz k získání Osvědčení k řízení vozidel ozbrojených sil, takzvaný „OŘVOS“.

 „Abychom proces výcviku vlastních řidičů urychlili a zefektivnili, organizujeme už pátým rokem vlastní kurzy k získání tohoto osvědčení. K zabezpečení přepravních úkolů nejčastěji využíváme vojenské tatry, proto je nejvíce žádané takzvané „vojenské céčko a éčko“. Nemáme-li kurz plně obsazen, nabízíme volné kapacity ostatním útvarům armády,“ vysvětluje kapitán Pavel Kopeček z oddělení bojové přípravy 14. pluku logistické podpory. Současně dodává, že výrazným pozitivem kurzů u vlastního útvaru je skutečnost, že se tím šetří personální kapacity kurzů, organizovaných u Velitelství výcviku - Vojenské akademie ve Vyškově a dalších středisek.

Instruktorská licence vyžaduje náročnou přípravu

Stoprocentní úspěšnost, zejména u kurzů na vojenské nákladní automobily, však není pravidlem. Vyžaduje nejen poctivou přípravu a zodpovědný přístup frekventantů, ale také zkušené a kvalitně připravené učitele. Logistici v současnosti disponují 11 učiteli řidičů automobilů, kteří průměrně ročně vycvičí a k závěrečným zkouškám dovedou až šedesátku řidičů. V posledních letech se úspěšnost těchto kurzů pohybuje od 95 % do 100%. Výjimkou nejsou ani ženy řidičky, z těch kurz absolvuje ročně kolem šesti.

V minulém týdnu byl v Pardubicích první letošní čtyřtýdenní kurz úspěšně završen závěrečnými zkouškami. Všech 19 budoucích řidičů profesionálů splnilo podmínky k získání osvědčení skupiny „C“. Už poněkolikáté své žáky dovedl až ke zdárnému konci kurzu rotmistr Michal Kábele, učitel řidičů automobilů ze 141. zásobovacího praporu.

Jak náročné je získat profesní osvědčení učitele autoškoly a jaké jsou podmínky pro jeho získání?

„Jedná se především o časově náročnou záležitost, vyžadující nejen dlouhodobou precizní teoretickou přípravu a minimálně tříletou řidičskou praxi, ale také splnění zákonem stanovených podmínek.  S tím se pojí přezkoušení komisí krajského Odboru dopravy z technických a legislativních znalostí dotčené problematiky, ale také praktická zkouška. Budoucí učitel musí také zvládnout 230 hodin výcviku, perfektně znát technické vlastnosti vozidla, ovládat zásady bezpečné jízdy, jako je jízda v zimě či chování vozidla na smyku a podobně. Stručně řečeno, musí prokázat nejen vědomosti a dovednosti, ale také schopnost předat je žákovi autoškoly,“ popisuje podmínky pro získání licence rotmistr Kábele.

Co činí frekventantům kurzu největší potíže?

„Při závěrečných zkouškách mají vojáci nejčastěji problémy zvládnout technickou část. Ta zahrnuje ovládání a údržbu vozidla, včetně technických znalostí elektroinstalace, chladící a vzduchové soustavy či brzdového systému. To jim činí asi největší potíže. V počátcích autoškoly se při jízdách často potýkají s řazením jednotlivých rychlostních stupňů, protože je u vojenských tatrovek ovládání řadicí páky složitější než u běžných nákladních vozidel. Spočívá to v předvolbách takzvaných malých a velkých řad rychlostí. Velmi zjednodušeně - řidič tatry má možnost každý rychlostní stupeň rozdělit napůl a tím využít maximální výkon motoru. Řidičům začátečníkům mnohdy dělá potíže průjezd kruhovými objezdy a zúženými prostory, kdy často najíždí na obrubníky. To je způsobeno horším poloměrem otáčení, především u osmikolových tatrovek,“ vyjmenovává rotmistr Kábele nejčastější problémy, které nakonec většina budoucích řidičů zvládne díky vlastní píli a pozitivní motivaci.

autor článku: kpt. Mgr. Helena Řebíčková, tiskový a informační důstojník 14. pluku logistické podpory

autor fotografii: kpt. Mgr. Helena Řebíčková, rtn. Milan Hlavatý, rtm. Radek Venglář

 

Fotogalerie