Pandury jsou v rukou vojenských opravářů v Klatovech

01.jpg
  • 29.3.2017
  • masarikoval

Celkově dvanáct pandurů 42. mechanizovaného praporu z Tábora projde v průběhu tohoto roku „pod rukami“ klatovských opravářů. Ti u nich postupně provádí zvláštní druh údržby po šesti letech.

Údržba v rozsahu ZDÚ 6: Demontáž motoru a převodovky kontrola a  seřízení ventilových vůlí motoru, výměna drážkových řemenů, kompletní výměna filtrů jak motoru tak převodovky, výměna motorového a převodového oleje a náplně hydraulické soustavy...
Údržba v rozsahu ZDÚ 6: Demontáž motoru a převodovky kontrola a seřízení ventilových vůlí motoru, výměna drážkových řemenů, kompletní výměna filtrů jak motoru tak převodovky, výměna motorového a převodového oleje a náplně hydraulické soustavy...

V současné době se v  halách 142. praporu oprav Klatovy pracuje na již druhém kusu víceúčelového kolového transportéru Pandur II 8x8. „Zmíněná údržba je sice rozsáhlá a technologicky náročná, ale i tak ji jjsou schopny provádět samy jednotky, u kterých jsou tato vozidla zařazena. Náš prapor jim pouze z kapacitních důvodů vypomáhá. Tento úkol je pro nás důležitý i z důvodu udržení schopnosti oprav a údržby těchto vozidel,“ opodstatnil přítomnost pandurů v Klatovech velitel praporu podplukovník Pavel Vyorálek.

„Lze říci, že se jedná o technickou údržbu druhého stupně navýšenou o kompletní servis zbraňových systémů, přetěsnění podvozkové části, což je důležité především při plavbách, a to včetně údržby zařízení pro plavbu vozidla – hydrojety. Dále kompletní servis nezávislého naftového topení, seřízení a výměna vybraných částí pohonné jednotky,“ pokračoval ve výčtu jednotlivých úkolů velitel roty všeobecných oprav kapitán Marcel Vorlík, který má na 2. četě oprav kolové techniky dvě družstva pro opravy kolových obrněných transportérů. Ta jsou v současné době vyčleněna právě pro opravy táborských pandurů. „Zpravidla naši lidé vyjíždí k útvarům a provádí údržbu a opravy přímo u jednotek. Je to poprvé, co provádíme tento druh údržby v našich dílnách,“ dodal Vorlík. Průměrná doba této zvláštní údržby jsou dva týdny.

Provádí i STK a emise

142. prapor oprav je v přímé podřízenosti velitele 14. pluku logistické podpory Pardubice. Je dislokován v prostorech Dragounských kasáren v Klatovech, kde vykonává výrobně-opravárenskou činnost. Vybavení dílenských prostor umožňuje provádět technické údržby a opravy techniky, která je ve výzbroji AČR.

„Jsme schopni opravit prakticky veškerou techniku AČR pásovou nebo kolovou a ať už se jedná o ženijní, chemickou, spojovací, protiletadlovou a další. Dle požadavků útvarů provádíme technickou kontrolu vozidel v našem středisku technické kontroly a měření emisí nákladních vozidel. Mimo to se věnujeme i revizím – zdvihacích zařízení, tlakových nádob, metrologie - či kontrole technického stavu ručních a lafetovaných zbraní,“ rozebral část opravárenských úkolů 142. propr mladší pracovník štábu skupiny oprav rotmistr Karel Sedláček.

V klatovských dílnách, kde je 12 stání, se každé čtvrtletí uskuteční přibližně 15 běžných oprav a 30 technických údržeb.

14.jpg