Logistici hodnotili připravenost jednotky pomocí metodiky CREVAL

hodnoceni_pripravenosti_stredne_dopravni_roty_foto_rotmistr_radek_venglar_1.jpg
  • 19.5.2022
  • Helena Řebíčková

Připravenost Středně dopravní roty, která je součástí evropského bojového uskupení (EU BG) zemí Visegrádské čtyřky, prověřilo cvičení EULOG 2022. Tomuto nově vytvářenému Úkolovému uskupení AČR V4 EU BG 2023-1, které je tvořeno silami a prostředky Armády České republiky a Vojenské policie, velí zástupce náčelníka štábu pro operace 14. pluku logistické podpory, podplukovník Milan Neumann. Patří sem i Středně dopravní rota, která je vyčleněna ze 143. zásobovacího praporu. A právě tato rota prochází v letošním roce certifikací.  

Proces zahrnuje hodnocení připravenosti jednotky k plnění stanovených úkolů, které probíhá v několika fázích za pomoci standardní metodiky severoatlantické aliance CREVAL (Combat Readiness Evaluation). První fází byla dubnová kontrola dokumentace jednotky a na ni v uplynulém týdnu navázala kontrola připravenosti jednotky v rámci jednostupňového odborně taktického výcviku. Závěrečná fáze proběhne v prosinci letošního roku, kdy kontrola z Velitelství pro operace potvrdí certifikaci jednotky.

Incidenty simulovaly reálné podmínky v humanitární operaci

Během cvičení EULOG 2022 posuzoval hodnotitelský tým z velitelství 14. pluku logistické podpory schopnost jednotky reagovat na nečekané události simulované v podobě různých incidentů. Cílem bylo prověřit systém velení a řízení jednotky při plnění přepravních úkolů v humanitární operaci. Hodnotitelé se zaměřili především na kvalitu plnění úkolů, pro něž je jednotka primárně předurčena. Posuzovány byly konkrétní reakce na jednotlivé incidenty, které měly v maximální možné míře navodit reálné podmínky plnění úkolů v operaci.

 „Stěžejní částí výcviku byly přesuny vozidel v kolonách (proudech). Posuzováno bylo plánování, příprava i vlastní provedení přesunů zásobovacích kolon, včetně předání zásob další jednotce a návrat zpět na základnu.  Hodnoceno bylo i řízení a velení v rámci přesunu kolony a plnění konkrétních úkolů v rámci simulovaných incidentů. Důvodem bylo prokázání schopnosti jednotky reagovat na nečekané situace, které mohou pro logistiky kdykoli nastat,“ uvedl k výcviku velitel Středně dopravní roty, kapitán Vlastimil Románek. Dále dodává, že vojáci museli být ve dne i v noci neustále připraveni reagovat na jakoukoli situaci.

„Během imitovaných incidentů jsme řešili například závadu na vozidle či dopravní nehodu se zraněním. Nepřekvapily nás ani nečekané objížďky nebo zátarasy na zásobovacích trasách, kdy bylo důležité především včasné a důsledné řešení organizace činností při překládání materiálu,“ popisuje kapitán Románek.

Tyto situace se opakovaly po celou dobu výcviku. Velitel Středně dopravní roty musel prokázat schopnosti velení a řízení (v rámci rozhodovacího procesu) během jednotlivých incidentů.

„Po obdržení rozkazu, velitel roty provedl analýzu, potvrdil pochopení úkolu a schopnost plnění. Dále vydal rozkaz k provedení podřízeným velitelům a následně řídil kolony rádiovým provozem. Při plnění logistických úkolů byla jednotka opakovaně vystavována různým incidentům v podobě simulovaných nehod, zranění, neprůjezdnosti trasy a podobně. Přestože bylo cvičení skutečně náročné, projevili všichni vojáci vysokou míru profesionality a odolnosti, včetně motivace splnit zadané cíle. Cíle cvičení byly splněny a jednotka byla certifikována za pomoci metodiky Creval, “ dodal k výcviku zástupce velitele 14. pluku logistické podpory a vedoucí hodnotitelského týmu, plukovník gšt. Martin Stojánek.

Autoři článku: rotmistryně Petra Nováková ve spolupráci s kapitánkou Řebíčkovou

Foto: rotmistr Radek Venglář

Fotogalerie