Klatovští mechanici disponují unikátními schopnostmi. Nedávno dokončili opravy bojových vozidel pěchoty pro bučovický mechanizovaný prapor.

1._klatovsti_mechanici_spolupracovali_s_kolegy_ze_7._mechanizovane_brigady_autor_cetar_zbynek_mach.jpg
  • 11.3.2021
  • Helena Řebíčková

Tradiční rčení o „zlatých českých ručičkách“ platí pro klatovské mechaniky ze 142. praporu oprav dvojnásob. Poradí si totiž s kdejakým technickým oříškem a jsou díky svým schopnostem unikátní jednotkou. V minulosti dokonce opravovali i historickou techniku pro muzejní expozice Vojenského historického ústavu. Jsou jedinými specialisty Pozemních sil Armády ČR se schopností zabezpečit zvláštní druhy technické údržby a údržby a opravy vyšší úrovně. Pravidelně také doplňují úkolová uskupení v rámci zahraničních operací v Mali, Afghánistánu nebo Litvě. Zde dílenští specialisté zabezpečují opravy a údržbu techniky, která je často, zejména v extrémních klimatických podmínkách Afriky či Asie, vystavena například vysoké vlhkosti vzduchu a náhlým změnám teploty.

V domovských klatovských kasárnách mechanici běžně provádí opravy a údržbu vojenské kolové a pásové techniky a to především na vozidlech Pandur, Tatra, IVECO, nevyjímaje tanky a bojová vozidla pěchoty. A právě během uplynulých šesti měsíců prošlo rukama dílenských specialistů také patnáct kusů bojových vozidel pěchoty BVP-2. Tato vozidla nejprve prošla výběrem u zásobovacího úseku Agentury logistiky v Rančířově, kde byla uložena. Následovala údržba a opravy spojovacích a zbraňových systémů. Tu zabezpečili specialisté z Centra zabezpečení oprav Lázně Bohdaneč a Úseku oprav Jaroměř.

Úkolem klatovských mechaniků bylo obnovení funkčnosti veškerých systémů nezbytných k provozu této techniky, zejména podvozkové části a motorpřevodového ústrojí. Všech patnáct kusů BVP-2 pak putovalo k 74. mechanizovanému praporu v Bučovicích.

Bojová vozidla pěchoty klatovští přepravovali kolegům ze 74. mechanizovaného praporu postupně vždy po několika kusech v závislosti na dokončení veškerých prací. Ty poslední pak do Bučovic putovaly koncem února, kdy řidičům přepravu komplikovalo husté sněžení. I přes to po 8 hodinách jízdy dorazili bezpečně do cíle. Úkol byl splněn.

Reciproční výpomoc přispěla k úspěšnému splnění úkolu

 „Opravy a technické údržba každého kusu BVP byly časově velmi náročné, zabraly našim mechanikům přibližně 2 až 3 týdny. Zahrnovaly řadu úkonů, které mají svoji posloupnost. Termín splnění úkolu a rozsah prací byl natolik náročný, že došlo k dohodě o zapojení vojáků 7. mechanizované brigády do celého procesu,“ vysvětluje náročnost úkolu podplukovník Michal Kadáš, velitel 142. praporu oprav.

Tento krok byl oboustranně výhodný, protože měl pozitivní vliv na splnění úkolu i vzájemné předání a výměnu zkušeností mezi specialisty obou jednotek. Stejně tak to byla cenná zkušenost i pro řidiče bojových vozidel pěchoty z bučovického 74. mechanizovaného praporu.

„Společně s našimi mechaniky po celou dobu na hale spolupracovali jak dílenští specialisté ze 7. mechanizované brigády, tak i řidiči BVP z bučovického praporu. Podíleli se na údržbě a opravách, rozšířili si odborné znalosti a získali další cenné zkušenosti pro zabezpečení provozu BVP u svého mateřského útvaru. Díky skvělé spolupráci s Agenturou logistiky, včasným dodávkám náhradních dílů a aktivnímu zapojení vojáků 7. mechanizované brigády, se nám podařilo úkol včas splnit“ kvituje vzájemnou spolupráci a reciproční výpomoc podplukovník Michal Kadáš.

Jedinečná specializace a flexibilita umožňuje plnit i mimořádné požadavky

Mechanici ze 142. praporu oprav jsou nejen odborníky na svém místě, ale současně vynikají velkou flexibilitou. Náročnější či zvláště náročné druhy údržby a oprav provádí v závislosti na požadavcích ostatních útvarů nejen v Klatovech na místní hale oprav, ale velmi často také poskytují servis jako výjezdové skupiny u jednotlivých útvarů. To je dáno jednak plánem výrobně opravárenské činnosti pro daný rok, ale také mimořádnými neplánovanými požadavky na opravy a údržby. A to zejména s ohledem na to, že je 142. prapor oprav jediný vojenský opravárenský prvek pro provádění vyšších druhů oprav a údržby v rámci Velitelství pozemních sil Armády ČR.

 Jak opravy BVP probíhaly a co zahrnovaly?

 „Po celkové podrobné defektaci motorpřevodové a podvozkové části vozidla byly prováděny běžné opravy – například seřízení vstřikovacích čerpadel, výměna pojezdových a napínacích kol, pouzder vahadel, kolejových pásů a konečné sestředění podvozku. Po dokončení veškerých oprav se na každém opraveném kusu techniky provedla technická údržba č. 2,“ popisuje průběh oprav a údržby bojových vozidel pěchoty rotmistr Josef Jansta ze střediska oprav 142. praporu oprav. 

Technická údržba č. 2 zahrnuje například:

  • obměnu veškerých provozních kapalin,
  • výměnu palivových filtrů,
  • promazání podvozkové části,
  • kontrolu skupin a podskupin motoru, převodovky, řízení, elektrické instalace, protipožárního systém, seřizovací práce apod. 

Autoři: kpt. Helena Řebíčková a rtm. Petra Mühlbacherová

Foto: čet. Zbyněk Mach a rtm. Petra Mühlbacherová

Fotogalerie